دکترای برنامه ریزی شهری -
عضو شورای شهر تبریز از مصوبه ساختمان دائمی شورا در لیست انتظار خبر داد و گفت: بدانیم که عضو شورا در قبال شهر وظیفه دارد و باید برای شهر وقت بگذارد چرا که شهر شوخیبردار نیست و واقعا اگر عضوی برای شورای شهر وقت
ندارد چرا اصلا کاندیدا میشود؟!
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایران آهور عضو شورای شهر و کمیسیون عمران شهر تبریز، از شناختی دانشگاهی و دقت نظری تجربی در امور برنامهریزی شهری برخوردار است که باعث شد حرفهایمان با او در این مصاحبه، خصلتی تخصصی و البته کاربردی بیابد.
در قسمت اول گفتگوی یک ساعته که هفته گذشته منتشر شد با او از چرایی چالشهای فعلی بیشتر پروژههای سرمایهگذاری در شهر تبریز، لزوم توجه به ابعاد مکانیابی و ترافیکی پروژهها و راهکارهای نظریاش برای حل مشکلات پروژههای سرمایهگذاری صحبت کردیم.
در بخش دوم گفتوگو با ایران آهور به سرنوشت محل دائمی شورای شهر تبریز، وضعیت برگزاری جلسات شورا و کمیسیون عمران، چالشهای برنامهریزی برای مرکز شهر و حفظ بافت قدیمی و البته احتمال ایجاد ایستگاه مترو در میدان ساعت بدون از بین بردن بافت و بدنه این منطقه پرداختیم که بخشی از آن را مرور میکنیم:
مصوبه ساختمان دایمی شورا همچنان در لیست انتظار
به عنوان عضو کمیسیون عمران شورای شهر تبریز نظرتان در مورد سرنوشت ساختمان و محل دائمی شورا چیست؟ حتما به یاد میآورید که اعضا در زمان آغاز به کار شورای چهارم به افکار عمومی قول دادند که عمارت شهرداری را در مدت محدودی ترک خواهند کرد؟
برای خود من هم این مسئله جای سئوال دارد و نمیدانم با وجود پیگیریهای ما در کمیسیون عمران چرا این اتفاق نیفتاده است! خودتان اطلاع دارید که چندین جلسه از وقت کمیسیون عمران برای انتخاب مکان دایمی شورا اختصاص یافت و در همان زمان معاونت شهرداری را ملزم کردیم بر اساس مدلهای ارزیابی و شاخصهای مکانیابی، محلی مناسب و در شان شورا را برای ساختمان شورا انتخاب کنند. در نهایت گزینههای انتخابی به ترتیب امتیاز فهرست و پس از تایید طی صورتجلسه کمیسیون عمران به ریاست محترم شورا ارسال شد.
در مورد این گزینهها توضیح میدهید؟
در واقع پنج گزینه برای اینکار در نظر گرفته شده بود که پس از انجام مطالعه و بررسیهای لازم توسط معاونت شهرسازی، معماری شهرداری تبریز و مشاور طرح تفضیلی، به ترتیب حائز اولویت شدند. محل شهرداری منطقه با کسب بالاترین امتیاز اولین گزینه این کار بود.
خود من هم از مدتها پیش به این مسئله اشاره کرده بودم که شهرداری منطقه یک میتواند به محل فعلی شهرداری منطقه پنج منتقل شود چرا که شهرداری منطقه پنج به لحاظ تقسیمات منطقهای در منطقه خودش قرار ندارد و بهتر است به مناطقی نظیر رشدیه و باغمیشه انتقال یابد. همچنین همسایگی شهرداری منطقه یک با باغ صبا میتوانست یک باغ شورای ماندگار ایجاد کند به این معنی که مجموعه جدید طوری ساخته شود که برای شهر و نسلهای بعدی ماندگار بماند و از طرف دیگر در چنین انتخابی بر این مسئله تاکید میشد که شورای شهر تبریز به بحث حفظ « باغهای شهری» اهتمام ویژه ورزیده است.
محل پادگان ارتش، زمین جنب خبرگزاری در جلوی راهنمایی، محل اداره ثبت اسناد و املاک در میدان ساعت و محل ساختمان جدید شهرداری منطقه 9 در خاوران گزینههای دیگر مورد مطالعه بودند.
به نظر خود من ایجاد ساختمان ماندگار برای شورای شهر تبریز اقدام واجبی است که حداقل ما در کمیسیون عمران مکانیابی اش را انجام دادیم اما در نهایت متوجه شدیم شهرداری تبریز میگوید، محل شهرداری منطقه یک را با فرمانداری تهاتر کرده است و البته این مسئله هم بدون اطلاع شورا بوده است.
بالاخره وضعیت نهایی چگونه خواهد شد؟ کمیسیون عمران برای پیگیری بیشتر چه برنامهای دارد؟
در حال حاضر ما منتظر جواب رئیس شورا به کمیسیون عمران هستیم تا دوباره مسئله ساختمان شورا به صحن علنی شورا بیاید و برای آن رای گیری شود. در پیگیریها به ما گفتهاند مصوبه کمیسیون عمران در لیست لوایح و مصوبات باقی مانده است؛ خودتان میدانید از یک طرف تعداد لوایح هبه به علت مشکلات مردم خیلی زیاد است و از طرف دیگر همین لوایح و مصوبات پر تعداد به علت کمیت پایین جلسات شورا، در لیست انتظار قرار میگیرند.
عضو شورا برای شورای شهر وقت ندارد چرا کاندیدا میشود
* برای حل مسئله «لیست انتظار» چه برنامهای دارید؟ از یک طرف آمار پایین جلسات شورای شهر تبریز را میبینیم و از طرف دیگر بارها دیده شده همکارانتان در جلسات فوقالعاده حاضر نشدهاند و جلسه از اکثریت افتاده است؟
متاسفانه همانطور که میبینید دوستان و همکاران ما در شورا وقتی ریاست تصمیم به برگزاری جلسات فوقالعاده میگیرد مخالفت میکنند و میگویند، ما برای جلسات فوقالعاده زمان نداریم؛ اما من معتقدم وقتی ما به عنوان عضو شورا انتخاب میشویم باید وظایفش را هم تمام و کمال قبول کنیم و بدانیم که عضو شورا در قبال شهر وظیفه دارد و باید برای شهر وقت بگذارد چرا که شهر شوخیبردار نیست. وظایف شورای شهر نباید برای اعضا به عنوان یک مسئله ثانوی دیده شود. واقعا اگر عضوی برای شورای شهر وقت ندارد چرا اصلا کاندیدا میشود؟!
می توانستیم بافت و بدنه میدان ساعت را حفظ کنیم یکی از مسائلی که در بیشتر صحبتهای شما به آن اشاره میشود بحث مرکز شهر است و همانطور که میدانید در همه دنیا سعی بر این است که مرکز شهر را به شکل قدیمی یا همان «اولد سیتی» حفظ کنند اما در تبریز خیابان امام و میدان ساعت را که هویت شهر هستند، از شکل اصلی خود خارج کردهایم. به نظرم برای وارد شدن به بحث مرکز شهر با همین مسیر اتوبوس آغاز کنیم. در حال حاضر در خیابان امام اتوبوسهای تند رو را داریم که البته اگر چه حمل و نقل عده زیادی را انجام میدهند اما میدانیم که گروههای زیادی نظیر سالمندان، کودکان و معلولان به راحتی امکان استفاده از این مسیر را ندارند و البته از طرف دیگر این مسیر اتوبوس برای بسیاری از ساکنان و اصناف این خیابان محدودیت ایجاد کرده است. شما یکبار گفتید که میتوان خط اتوبوسرانی را به یک خیابان موازی با امام انتقال داد و خیابان امام را به شرایط اولیه برگرداند؟ به نظر خودتان چقدر امکان عملی شدن این مسئله وجود دارد؟ در واقع ما در طرح تفضیلی نه خط ویژه اتوبوس داریم و نه خیابان جایگزین برای این کار. باید در طرح تفضیلی خیابان موازی را پیشبینی میکردیم. *طرح تفضیلی امکان بازنگری دارد؟ بله امکان بازنگری وجود دارد. خصوصا تا زمانی که طرح جامع تصویب نشده این امکان وجود دارد که به بازنگری در طرح تفضیلی بپردازیم و البته خودتان میدانید بعد از تصویب طرح جامع، بازبینی طرح جامع و تفضیلی تا افق طرح سخت خواهد بود مگر در موارد خاص. من فکر میکنم کمیسیون عمران باید برای بحث اتوبوسها و مسیر جایگزینش فکری اساسی کند. خواسته و پیشنهاد من در مورد مسئله مسیر اتوبوس خیابان امام این بوده است که در این مسیرها برای کسانی که نمیتوانند از اتوبوس استفاده کنند با مطالعه کامل از یک سری تاکسی استفاده کنیم تا افرادی که گفتید هم بتوانند در این مسیر رفت و آمد کنند. در برابر این نظر من این گونه پاسخ داده شده که اتوبوسهای این مسیر باید سریع باشند اما من معتقدم سرعت اتوبوس در داخل شهر به معنی این نیست که اتوبوس مانند جت حرکت کند بلکه اگر تعداد و دسترسی به اتوبوسها بالا باشد، سرعت حمل و نقل بالا میرود و البته مهم است که کیفیت زیرسازی خیابان مناسب باشد که اخیرا انجام شده است. در مورد ایستگاهها هم تاکید من این بوده که ارتفاع ایستگاه بالاست اما گفتند، استاندارد این است که ارتفاع باید با اتوبوسها یکی باشد. به نظر من ما میتوانیم کف اتوبوس را با پله پایین بیاوریم نه این که ارتفاع ایستگاه را بالا ببریم چرا که جدا استفاده از ایستگاهها با این ارتفاع برای مردم و گروههایی که گفتید سخت است. همچنین سطح رمپ ورودی ایستگاهها صاف است و این سطح صاف در مواقع معمول هم لیز است چه برسد در مواقع بارش برف. حفظ بافت قدیمی مرکز شهر برنامهریزی میخواهد *خودتان و کمیسیون عمران شورای شهر تبریز چقدر پیگیر مسائل مرکز شهر و خصوصا خیابان امام هستید؟ نظر شخصی من این است که خیابان امام به رسیدگی نیاز دارد و البته کارهایی مانند ایجاد مسیر دوچرخه در این خیابان هم باید مدیریت شوند. ببنید دفتر ما در همین خیابان امام قرار دارد و من همیشه این مسیر را نظاره میکنم و حتی وقتی که یک عابر پیاده در مسیر دوچرخه میبینم خوشحال میشوم! امروز دیگر همه میبینیم همانطور که قبلا هم پیشبینی کرده بودم، این مسیر به پیاده روی دوم تبدیل شده که البته از یک طرف زیرسازیش برای پیادهروی مناسب نیست و از طرف دیگر اصلا یک خیابان با چنین تمرکزی نیاز به پیاده رو دوم ندارد. کمیسیون عمران هم اگر وقت شود به این مسائل ورود خواهد کرد چون مسئلهای که در مورد جلسات شورا گفتم در این جا نیز مصداق دارد. حتی وقتی در مسیر دوچرخه عابر پیاده میبینم، خوشحال میشوم *چرا مسیر دوچرخه دچار این همه مشکلات شد؟ به نظرم در بودجه 93 یک مسیر دوچرخه داشتیم اما نه در خیابان امام. در مورد این مسیر لازم بود قبل از احداث مطالعاتش انجام میشد که البته اگر انجام شده هم به ما چیزی ندادند. پایلوت بودن هم توجیه خوبی نیست چرا که در مسیر پایلوت نیز باید با برنامه پیش برویم. *با این همه مسئله مرکز شهر ما به کجا میرود؟ خودتان میبینید و گفتن ندارد. در مورد مرکز شهر من معتقدم ما باید با همکاری سازمان گردشگری به طرف ایجاد یک «اولد سیتی» حرکت کنیم اما تاکید میکنم برای ایجاد «اولد سیتی» باید با برنامهریزی پیش برویم؛ برای مثال در حال حاضر ما پیاده راه مقصودیه را داریم که یکی از ملزومات ایجاد «اولد سیتی است» اما مطمئنا بدون دسترسی به پارکینگهای شهری مناسب، نمیتوان خیابان را به پیادهراه تبدیل کرد. خودتان میدانید الان تردد ساکنان مقصودیه با کارت امکان دارد اما تردد مهمانان این خانوادهها، افراد دیگری که به این محل میآیند و خصوصا گردشگرانی که در تابستان به این منطقه خواهند آمد را باید بتوانیم به درستی مدیریت کنیم. بحث مترو هم در شکل دهی به مرکز شهر وجود دارد. به نظر من با توجه به امکانات و تکنولوژیهای جدید میتوانستیم ایستگاه مترو میدان ساعت را در فضای محدودتری ایجاد کنیم، بافت و بدنه میدان را از بین نبریم و نیازی به ایجاد فضای به این گستردگی برای مترو وجود نداشت. البته در این موارد دقیق مطالعه نکردهام اما به نظرم نگهداری بافت منطقه امکانپذیر بود. گزارش فارس حاکی است، اعضای شورا تبریز بعد از انتخاب از سوی مردم در یک اقدام سئوال برانگیز بخشی از دومین موزه شهر جهان در تبریز راب برای استقرار دفاتر اعضای جدید شورای شهر تبریز تخلیه کردند که با حرف و حدیثهایی مواجه ش به طوری که موجب اعتراضات مردم، مسئولان، هنرمندان و رسانهها را به همراه داشت. بعد از آن اعضای شورا در چندین مرحله و با زمانهای مختلف اعلام کردند موزه شهر را تخلیه و نقل و مکان میکنند که تا به امروز حتی برای انتقال به مکان دیگر یا ساخت ساختمان برای شورا حتی به توافق هم نرسیدهاند. در سال 86 و در یکصدومین سالگرد شورا و شهرداری تبریز عمارت شهرداری با شعار بسترسازی برای توسعه زیرساختهای فرهنگی تبدیل به دومین موزه شهر جهان بعد از موزه شهر کشور چین شد. اما در یک اقدام عجیب و نادر اعضای شورای چهارم شهر تبریز تصمیم گرفتند با تخلیه این ساختمان دفتر خود را در محل موزه شهر تبریز برپا کنند. شورای شهر تبریز در دوره چهارم 21 عضو دارد. این نکته برای اعضای شورای شهر تبریز لازم به یادآوری است چند ماه دیگر تعطیلات نوروز فرا میرسد و ما همچنان بیشتر اتاقهای موزه شهر را به محل کار تبدیل کردهایم.
***************** گفتوگو: حنانه منشی *****************