دکترای برنامه ریزی شهری - شهرسازی

(میرشکاری)
دکتر ایران آهور
عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز
…............................................................
Dr . Iran ahour ( mirshekari)

تاکنون فقط تاحدودی اصلاح هندسی خیابانها صورت گرفته است و بقیه زیرساخت ها از جمله احداث پارکینگ و تقویت حمل و نقل عمومی رضایت بخش نیست.

محدوده اجرای طرح / قلب تبریز در حصار
حریم و محدوده اجرای طرح ترافیک هسته مرکزی شهر طرح ترافیک محدوده مرکزی شهر تبریز در محدوده چهار راه شریعتی تا میدان شهرداری، خیابان امام از ابتدای خیابان خاقانی تا میدان دانشسرا، خیابان شریعتی جنوبی تا چهارراه ۱۷شهریور، ۱۷شهریور تا چهارراه باغشمال و ارتش جنوبی، ابتدای خیابان شهید مطهری(راسته کوچه) از سمت چایکنار تا پل قاری و تقاطع خیابان‌های فلسطین و جمهوری اسلامی به مرحله اجرا در خواهد آمد و در این محدوده تنها خودروهای حمل و نقل عمومی و درون شهری اجازه تردد خواهند داشت.



























بر اساس طرح ترافیک محدوده مرکزی شهر تبریز، که به تصویب شورای عالی ترافیک استان رسیده، به جز وسایل نقلیه عمومی شامل اتوبوس، تاکسی و مینی‌بوس، هیچ خودروی شخصی اجازه ورود به محدوده طرح را نخواهد داشت.

اختلاف در مورد زیرساخت های مورد نیاز / مسئول شماره یک: زیرساخت ها کامل است / مسئول شماره دو: زیرساخت ها به هیچ وجه آماده نیست

بازنگری در خصوص پارکینگ های حاشیه‌ی محدوده طرح ترافیک، نصب دوربین های کنترل، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، تامین نیروی انسانی لازم برای اجرای این طرح، ساماندهی تجهیزات کنترلی، ساماندهی پیاده گذرها، تعیین تکلیف سرویس ایاب و ذهاب کارکنان ادارات مستقر در محدوده طرح ترافیک، اطلاع رسانی و توجیه مردم در خصوص اجرای این طرح را می توان به عنوان الزامات و پیش نیازهای اجرای طرح ترافیک محدوده مرکزی شهر تبریز برشمرد.

تاکید پلیس راهور بر مطالعه دقیق طرح
رئیس پلیس راهور تبریز در این خصوص می گوید: اگر زیرساخت‌ها مشخص شود، راهنمایی و رانندگی اقدام به اجرای طرح خواهد کرد ولی باید مطالعه و بررسی دقیق‌تری انجام گیرد.

عدم تصویب طرح در شورای اسلامی شهر و بی اطلاعی اعضای شورا

ایران آهور رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی تبریز در گفتگو با ائل پرس اعلام کرد: این طرح هیچ گاه بصورت رسمی در صحن شورا مطرح و تصویب نشده است و فقط یک بار طرح زوج و فرد کردن، به صحن آمد که بدون ارجاع به کمیسیون ها منتفی شد.

وی ادامه داد: این طرح باید بصورت لایحه از طرف شهرداری به شورا آورده شود تا بررسی شود و اعضای شورا هم نظر خودشان را اعلام کنند.

می توان با اجرای آزمایشی طرح، ایرادات را رفع شود

آهور در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار ائل پرس که چقدر زیرساخت های این طرح آماده است گفت: آمادگی کلی برای اجرای این طرح وجود ندارد و حتی بحث هوشمندسازی محدوده مسیر توسط راهنمایی رانندگی بصورت کامل انجام نشده ولی باید با صبر و حوصله پیش رفت و با توجه به اینکه قبلا سابقه اجرای چنین طرحی در تبریز نبوده، می توان با اجرای آزمایشی و موقتی آن، ایرادات و نواقصات را رفع کرد.